Saturday, 20 March 2021

Ujian Bahasa Terengganu


Ujian Bahasa Terengganu | Tadi tengah scroll facebook, nampak kawan ada berkongsi satu post iaitu ujian bahasa Terengganu. Rasa menarik untuk dikongsi bersama kawan bloggers. Dulu masa awal awal masuk belajar di negeri Perak, tergeliat lidah juga nak cakap bahasa bandar sebab dari lahir sampailah nak masuk UITM, tak pernah keluar dari negeri Terengganu. Jadi tak biasa cakap bahasa bandar hihihi. Memang membesar sepenuhnya di Terengganu. 


Tapi lama lama, kawan kawan okey dan faham kalau aku tersasul keluar bahasa Terengganu. Kadang kadang dia orang pun belajar cakap Terengganu sekali. Walaupun dia orang agak pelik dengan sebutan Terengganu. Itu belum cakap dengan orang Kuala Berang, lagi lah pekat bahasanya 😆 Aku sendiri rakyat Terengganu pun tak faham kalau orang Kuala Berang cakap hehehe.


Jadi hari ini nak berkongsi sepuluh (10) soalan ujian bahasa Terengganu. Nak tengok kalian jawab apa. Tak kisahlah betul ke salah ke sebab bukan jawab soalan peperiksaan betul betul pun. Just for fun sahaja hehehe.



Maksud soalan ini tak adalah lari jauh sangat dari kata asalnya. 
Cepat teka, apakah jawapannya?


Baru baru ini viral pasal soalan kedua ini. Apakah ia yang dimaksudkan?


Yang ini tak tahu macam mana nak huraikan hahaha. Kalian agak-agaklah yang mana sesuai dan okey bila digantikan hahaha.


Aku dulu pun tak tahu buah ini apa dia. Tapi sekarang tahu dah lah. Kena kecam juga masa tak tahu hari itu. Huhuhu.


Macam mana eh nak huraikan? Cepat teka hahaha.


Jeng jeng jeng.


Musang itu binatang, tapi dalam bahasa Terengganu, musang ini membawa maksud benda lain juga hahaha.


Ya apa jawapannya?


Apa benda lah jawapan kepada soalan ini kan? Hihihi.


Jeng jeng jeng.

Okey, dah boleh teka kan? Tak adalah susah mana. Clues pun ada dibagi walaupun macam tak membantu HAHAHA. Kalau betul 10/10, memang hebat tapi terpakai untuk orang bukan rakyat Terengganu lah. Kalau rakyat Terengganu teka, memang confirm betul semua 😛

22 comments

  1. 1 Tidak lulus

    haha rindu terengganu <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes betul! Hahahaha nanti boleh rentas negeri, meh lah jalan jalan terengganu ☺️

      Delete
  2. Lama tak balik Ganu. Rindunya Ganu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Olololo nanti boleh rentas negeri dah, boleh lah balik ganu hehehe

      Delete
  3. Hehe pening fikir jawapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha sampai pening dah akak fikir jawapan 😂

      Delete
  4. tahu dok pah tu je...yng lain ddok ahu mende

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha hebat tu cakap ganu "yang lain dok ahu mende" 🤣

      Delete
  5. adoh, geliat lidah nak nyebut.. adik ipar orang Ganu, kalau dgr dia cakap, berkerut kening nak cuba pahang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha biasa dah tu akak 🤣 Saya pun alaminya kalau cakap dengan orang utara hahaha

      Delete
  6. Terkebil kebil nak faham ni. aduh! Bab loghat memang failed sikit.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha takpe takpe, just for fun je hehehe. Tapi samalah, kalau saya pun terkebil kebil jugak nak faham loghat ni 😂

      Delete
  7. try tgk smua, jwb smua tapi blurr hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha biasa dah tu bagi bukan rakyat terengganu. Memang akan blur hahaha :D

      Delete
  8. Tiba-tiba akak terbayang si Mat Dan tuturkan perkataan dan dialog di atas tu hehehe lepas jawab 6/7 je rasanya 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Dan tu memang hebat dah cakap ganu hahaha. Okay dah tu kalau dapat jawab 6/7 soalan. Lebih pada separuh dah hehehe :D

      Delete
  9. pernah sebilik dengan orang terengganu. mula dengar diorang sembang memang tak faham tapi lama2 tu dah boleh faham dan tahu sikit beza loghat terengganu dgn kelantan..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tganu ni lembut compare kelantan, pada aida la.
      pastu semua "an" jadi "ang" hi hi hi...

      Delete
  10. Kebanyakannya tak pernah dengar sebelum ni.

    ReplyDelete
  11. ha ha ha ha ha...
    gelak sendiri akak dgn entri ni, Tiqah.
    mostly akak pernah dgr.
    sebab berkawan org tganu.
    mak sedara akak sorang kawin dan menetap di tganu (cabang 3).
    jiran akak org tganu!
    mudah la nak bertanya ni. tq for sharing.
    membuka minda akak pepetang ni.

    ReplyDelete

Maaf dipinta kerana bahasakan diri aku. Jangan segan silu untuk tinggalkan komen anda kerana komen anda begitu berharga. Terima kasih! :)